✈ cara mengetahui status handphone

sambil aku bace komen2 kat wall ABG KUS Enterprise td ,
aku terbaca sorang pengguna berkongsi mcm mane nak tahu sama ada handphone korang tu ori ke tidak .

skrg ni aku nak kongsi dgn korang mcm mane nak tahu handphone tu ori ke tidak.
pertama , amek la handphone :)
sila taip *#06# 
kemudian akan keluar IMEI [International Mobile Equipment Identity]
semak no IMEI korang pd kedudukan 7 dan 8

contoh : 358671017470473
kedudukan yg ke 7 dan 8 adalah no 0 dan 1

utk semak ori ke tak handphone tu , let's check it out :

13 ; dari Azerbaijan - Very Bad Quality
02 atau 20 ; dari China - Low Quality
08 atau 80 ; dari Germany - Fair Quality 
01 atau 10 ; dari Finland - Very Good Quality 
00 , 03 atau 04 ; dari kilang asal handphone - Best Mobile Quality


jadi aku try lah kat handphone aku .
result ? hmm
nak tahu ke ?
tak payah lah eh ?
ape ???
nak jugak ??
ok lahh aku bagi tahu .


Blackberry Curve 8520 .
aku dapat 04 :D

dan


Nokia N8
aku check dapat 00 
okay memang tak faham ;D
ape2 lah .

kpd korang , selamat mencuba .
kalo handphone korang tu dari China atau Azerbaijan , pegi campak balek kat tempat korang beli tu ehh , kihkih 


sumber pic ; pakcik google 



No comments: