"Maaf. Ana rasa ukhti la calon ana. Tak payah la solat tu. Ana yakin."


Akma nak kongsi satu dialog menarik. Dialog ni adalah benar kalau difikirkan semula. Lelaki mana yang tak mahukan wanita yang pandai dalam agama untuk dijadikan isteri? Lelaki mana yang tak mahukan wanita yang pandai dalam kewanitaan? Jom baca. Credit to FB.


Akhi: Assalamualaikum awak. Syukran approve ye awak :)

Ukhti: Waalaikumussalam. Afwan~ Salam Ukhuwah.

Akhi: Boleh taaruf tak?

Ukhti: Ermm... untuk apa ye akhi?

Akhi: Ana nak cari calon isteri. Ana dah lama tertarik dengan ukhti sebab tu ana add ukhti.

Ukhti: Ooo...tertarik tang mana tu? Eh pelik nya.

Akhi: Ana tgk ukhti nie pandai agama, pandai tentang kewanitaan. Ana rasa ukhti la org yg ana cari.

Ukhti: Yeke..ramai2 ukhti2 dlm sama tu kenapa ana ?

Akhi: Ana tak tau nak cari sape lagi. Ana rasa ukhti la orangnya yg sesuai jadi isteri ana.

Ukhti: Alhamdulillah. Ana pun tak kenal sangat dgn akhi. Nie pun baru approve. Terus nak berniat.

Akhi: Ana minta maaf.

Ukhti: Macam nie, apa kata akhi minta kt pencipta ana. Mintalah supaya akhi dpt jawapan. InsyaAllah kalau ana la yg ada pada jawapan tu, ana terima.

Akhi: Maksud ukhti?

Ukhti: Tak faham maksud ana? Ok, akhi solat istikharah mlm nie. Solat sampai dapat jawapan. Selagi tak dapat, jgn cari ana faham?

Akhi: Maaf. Ana rasa ukhti la calon ana. Tak payah la solat tu. Ana yakin.

Ukhti: Yakin? Kenapa tak nak solat? InsyaAllah, orang yg berdoa minta jawapan pasti ada jalannya.

Akhi: Ana yakin. Lagipun ana tak pandai solat istikharah.

Ukhti: MasyaAllah..Tak pandai? Solat dua rakaat je. Ke tak solat fardhu?

Akhi: Ana tak penuh 5 waktu. Maaf..

Ukhti: MasyaAllah. Tak penuh 5 waktu? Cari calon nak. Takpe2. Penuhkan dulu 5 waktu tu, lepas tu amalkan solat tahajjud, solat dhuha. Kalau tak pandai, jangan nak jaga anak orang.

Akhi: Assalamualaikum, maaf ganggu.





4 comments:

MrJep said...

JadiLa Orang Baik..Insyallah Dapat
Yang Baik juge..hehehe

Cik Siti said...

Alahai, best dialog ni...carila calon suami yg berpegang teguh pada agama..:P

AkmaDanira said...

MrJep
insyaallah :)

Cik Siti
kann Cik Siti? Betul2 :)

Tabuan Comot said...

btl tu!!!xpndai jge solat tp dh gtal nk kwen ngn anak dara orang ^_^